De tijd vliegt - Reisverslag uit Rehovot, Israel van Femke Janssen - WaarBenJij.nu De tijd vliegt - Reisverslag uit Rehovot, Israel van Femke Janssen - WaarBenJij.nu

De tijd vliegt

Door: Femke

Blijf op de hoogte en volg Femke

08 Juli 2014 | Israel, Rehovot

Hii everybody!!!

Ik vermaak me hier zo goed dat ik nog niets heb geschreven, sorry...

Eerst wil ik iedereen laten weten dat alles goed gaat en dat we veilig zitten ondanks de onrust. We kunnen de rakketen soms zien en horen. Er is sinds gisteravond al 3 keer een luchtalarm afgegaan en dan moeten we naar een shelter/safety room. Dit is alleen uit voorzorg want voor de short range missiles zitten we te ver weg en voor de long range missiles zijn we te dicht bij. Als het luchtalarm afgaat wordt meestal de iron dome gebruikt om de rakketen uit de lucht te schieten. Wij mogen voorlopig ook niet van de campus af en de verschillende trips in het weekend worden dan bekeken of ze doorgaan ofzo... Zoals het er nu uitziet zullen we wel naar Jeruzalem gaan, maar niet naar het oude gedeelte. Maar jullie hoeven je in ieder geval geen zorgen te maken.

Maandag 30 juni kwamen we op het vliegveld in Tel Aviv aan, een beetje vertraagd maar verder oké:) Twee Canadese meiden stonden ons al op te wachten waarna we samen met een counselor naar Weizmann Institute zijn gegaan. Daar waren ook al de Mexicanen. Door de dag heen kwamen steeds nieuwe mensen aan, maar de namen was ik vaak zo weer vergeten. Weet nog steeds niet iedereens naam... Het eten hier is echt goed en divers. Een paar Canadezen en Duitsers waren hun bagage kwijt, maar die kwam de volgende dag. Ik heb een kamer samen met Julia(Spanje), Andrea(Mexico) en Chana(UK) is gezellig, maar je bent er amper. `s Avonds zijn we al Rehovot ingegaan om wat te kijken waar alles zit enzo.

Dinsdag was de eerste echte dag dat iedereen aanwezig was. Het was vooral naar wat safety lectures gaan en nog andere info en `s middags ontmoetten we onze mentoren. In ons lab werkt ook nog Edith(Zwitserland) van ISSI, zij werkt vaak met ons samen. Onze lunch is alleen iedere dag echt laat om 14.00, terwijl ontbijt om 8.00 is... Ons avond eten heeft ook helemaal geen vlees, dat is namelijk al bij lunch.
`s Avonds hebben waren we in 3 groepen opgedeeld om elkaar beter te leren kennen. Eerst was er een voorstel rondje en daarna moest je tweetallen maken. De een moest de ander dragen en dan een rondje rond de kuil voor het clubhuis lopen en terug erin, dit was echt super grappig. Na nog een spel hadden we nog wat vrije tijd.

Van zondag t/m donderdag zien de dagen er ongeveer zo uit:
7.00 opstaan
8.00 ontbijt
8.30 aankondigingen
9.00 project
14.00 lunch
15.00 project
17.00 vrije tijd of iets anders..
18.30 avondeten
20.00 avondprogramma/vrije tijd

Woensdag waren we zo gek om al om 6.00 op te staan om de campus te verkennen voor ochtendjogging... Het project was vooral spullen die we nodig hebben, schoonmaken met veel procedures enzo... We hadden ook nog een speurtocht gedaan s avonds, er waren vier groepen was echt super grappig, gelukkig spreken er een paar Hebrew...
Donderdag werd het labwerk veel leuker want toen zijn we echt aan het project begonnen, we moesten plaatjes snijden en met chemicalen behandelen, we mochten ook in de glove-box werken:) In Rehovot was er een evenement in het park met levende beelden, was best mooi, wij hebben ook zelf daar gestaan xd. Kun je bij de foto's zien.

Vrijdags en zaterdags zijn we naar Galilee gegaan. We zijn in Caesarea geweest, oude Romeinse stad aan zee, was erg mooi. Verder zijn we nog bij de Druze(aparte arabische gemeenschap) geweest. Die leven in de bergen. We zijn van bovenop een berg naar beneden gelopen richting het meer van Tiberias. Het zag er erg goed uit waar we sliepen. De country presentations waren ook erg grappig, de Australiërs hadden zich bevoorbeeld verkleed als dieren die in hun land voorkomen en de Koreanen deden een vechtsport voor. Zaterdag zijn we meer gaan hiken, was echt heerlijk, je was dan ook lekker veel in de schaduw:). We hadden ook nog de Golanhoogten bezocht, vanuit daar kun je Syrië en Jordanië zien. Het was een beetje apart, want je weet dat het in Syrië niet allemaal goed gaat, en op sommige dagen kun je vanaf daar de rook uit Syrië komen. 's Avonds hadden we nog lekker gebarbequed aan het meer/strand waarna we weer terug gingen naar WIS. Daar hebben we nog met een aantal tot de laatste minuutjes voetbal gekeken(perongeluk andere die al gingen slapen wakker geschreeuwd xd).

De zondag 6 juli moesten we weer het lab in, zal lang duren voordat ik aan die weekenden gewend ben. We hebben wat oplossingen moeten maken die we vervolgens overnieuw moesten doen omdat die niet werkten, onze mentoren zeiden dat het bij onderzoek doen hoort. Die oplossingen hebben we ook nog opnieuw moeten maken op de maandag:(. Tussen het lab en het avondeten moesten alle Europese deelnemers ook nog naar een meeting, die zijn zo goed verzorgt, veel vers fruit, en allemaal andere kleine hapjes.

Maandag moesten we eerst een groepsfoto met 80 mensen maken… 's Avonds waren we nog de stad ingegaan. Toen is dus voor het eerst het luchtalarm afgegaan. Maar daar kon je die vrijwel niet horen, het klonk als een politiewagen een paar straten verder en iedereen bleef gewoon verder gaan. Zodra je binnen was hoorde je het helemaal niet meer. We kwamen er dus achter toen we terugkwamen op de campus… Daar hoor je die wel veel beter. Ze hebben ons verteld wat te doen als er nog een keer zoiets gebeurde.

Vandaag zijn ze eerst over de situatie begonnen bij de aankondigingen, we mogen de campus niet meer verlaten tot het weer beter gaat. In het lab hadden we allerlei metingen gedaan met UV-vis en de nanodeeltjes. 's Middags op het lab kwam er ook iemand binnen en die zei dat er 40000 reservisten waren opgeroepen, dus meteen iedereen achter de computer xd, er onstond een heel gesprek/discussie over hoe het verder zal gaan. 's Avonds waren we at the house of the President of Weizmann, waar we die ook ontmoet hadden, tijdens zijn speech ging het luchtalarm af en toen zijn we verder gegaan in de safe room. Verder was het vanavond nog een keer dat we naar de safety room in the Youth Village moesten vanwege rakketen.

Maar alles gaat goed, is echt super gezellig, al veel vrienden gemaakt. Ik zal proberen binnenkort nog eens wat te schrijven.

De sfeer is hier nu alleen heel vrolijk en teleurgesteld tegengelijkertijd (Duitsland & Brazilië).

Iedereen nog veel plezier in Nederland!!

PS. Je vind echt op iedere hoek katten.

• 09 Juli 2014 - 19:59

Helmie En Paul:

Ha die Femke,

Leuk, spannend, uitdagend, hoe moet ik deze reis beschrijven? Of is het alle drie te gelijk.
    Gelukkig hebben we regelmatig contact met je via app en mail om ons op de hoogte te houden. Een paar dagen geleden hebben we nog geskypt. Hopenlijk blijft de situatie daar een beetje stabiel, zodat de trips door kunnen gaan.
    Probeer de situatie daar te vergeten en probeer vooral te genieten.

Groetjes Mam, pap, Anouk en Elke

• 09 Juli 2014 - 21:40

Pieter:

hoi Femke, als ik alles goed lees heb je al veel ondernomen, leuk.
    Jammer dat er weer ellende zit aan te komen, maar daar kun je zelf natuurlijk niets aan doen.
    Geniet er van en veel plezier.
    Ik ga morgen op vakantie naar... waar het weer goed is.

Groet Pieter.

• 10 Juli 2014 - 07:12

Dorrie:

Ha Femke,

Als ik je verhalen lees klinkt je erg enthousiast. Lijkt me ook spannend en een beetje eng als het luchtalarm afgaat. Ik wens je veel plezier.

groetjes Dorrie

• 10 Juli 2014 - 11:40

Caroline Ketelaers :

Hoi Femke fijn dat je het daar naar je zin hebt is allemaal spannend daar .Geniet er maar lekker van en ik hoop dat het daar wat rustiger gaat worden .Lijkt me wel eng als het alarm afgaat ,maar goed je schrijft dat jullie veilig zitten .Met mij gaat het ook goed ben bij de dokter geweest en vooruit gegaan van 30 naar 37 en de dokter was heel tevreden en hoef over een half jaar pas terug te komen
    Groetjes en tot hoors Caroline